Sunday, March 28, 2010

PERNAHKAH ANDA keliru kanan dan kiri?

Pernahkah anda mengalami kekeliruan menentukan kiri kanan? Tidak kira kiri kanan anda sendiri, kiri kanan rakan sebelah ataupon kiri kanan guru anda?

 Pernahkan anda...
1. Apabila hendak menentukan kiri atau kanan, anda terus melihat tangan sendiri sambil membuat gaya sedang menulis?


2. Menggantikan arah kanan dan kiri dengan "sini..sini" atau "sana..sana"? Terutama semasa memberi arahan kepada pemandu. Dan apabila salah masuk simpang, pemandu tersebut akan marah dan berkata " Bagitaulah kanan atau kiri. Mana lah tau sini dan sana tu arah mana. Eishhh..." Serta merta anda berasa sedih kerana bukan pemandu tu tak tahu anda mempunyai masalah memberi arahan. Tiba-tiba emosional dan meluahkan perasan.


3. Mempunyai masalah menerima arahan kawad kaki seperti "kanan pusing" atau "kiri pusing"? Kawad? Apa itu kawad? Aku pernah berkawad rupanya.


4.Memberi signal kereta ke arah kiri apabila anda hendak masuk simpang kanan semasa ujian memandu dengan gaya yang sangat yakin? Terus dipersoal oleh pegawai JPJ, "Awak nak pergi mana ni?" Anda dengan gaya yang yakin gila pon menjawab, "Nak masuk simpang la cik." Anda ingat dia nak beramah mesra serta bergurau manja. Anda tersenyum-senyum bahagia sambil hati bersangka pegawai JPJ ni suka anda. Tetapi anda tersilap apabila pegawai JPJ itu dengan pantas membidas, " Yang awak bagi signal arah kiri tu kenapa? Kiri tu kan semak. Tak de simpang. Simpang belah kanan ni." Semestinya anda akan terkujat malu.


5. Sukar untuk menerima apabila kawan anda yang berhadapan dengan anda mengangkat tangan kiri dan mengatakan ia kiri? Padahal dari sudut pandangan anda itu ialah tangan kanan. Memang boleh jadi perang kalau nak menentukan siapa betol dan siapa salah. Terimalah kenyataan bahawa kawan anda memang betol. Dia memang sedang mengangkat tangan kirinya. Peristiwa ini sama ketika melihat cermin untuk melihat kesan charlie. Dengan yakin tanpa rasa bersalah melukis di blog dengan mengatakan kesan nya di pipi kiri. Kenyataan ia kanan, Nisa!

(Banyak lagi sebenornya tapi dah panjang sangat nih. Nanti orang kata aku nak masuk pertandingan menulis esei "Peristiwa yang tidak dapat anda lupakan" pulak.)


Kantoi..!

Ketika aku membaca blog sendiri (cara menambah "profile view" blog sendiri), iaitu entry yang dimana tayar kereta aku ditusuk blade traktor pemotong rumput, aku telah terperasan sesuatu yang mungkin orang kata cubaan aku untuk menipu. Panjang gila ayat. Apakah ia?


Bulatan ungu itu kesan berak Charlie. Lukisan muka itu dari entry "Aku dan Charlie"
Tidak. Ia tidak benar sama sekali. Saya tidak ada niat hendak menipu. Percayalah...
Rupanya-rupanya kesan charlie tu arah kiri kalau tengok dalam gambar. Baru perasan. Serius sedih.

Oleh itu kepada anda yang mengalami masalah seperti di atas, jangan gundah gulana. Ada cara-cara untuk mengatasi masalah kekeliruan ini. Nantikan ia di masa akan datang..

3 comments:

Unknown said...

Salam, kita samalah ciri dia atas. sambungan kisah yg mane ye?

Unknown said...

Sama jugak

keishakhayla said...

same la...

Post a Comment