Wednesday, March 24, 2010

Kereta mak aku aka Makcik Faridah.

Suatu petang yang penuh dengan kesibukan menyiapkan proposal yang perlu dihantar minggu depan, aku mendapat satu panggilan cemas yang mengatakan tayar keretaku pecah disebabkan blade pemotong rumput.

Cuak.

Aku dah la kekeringan wang ringgit sekarang nih. Nak kena ganti tayar la pulak. Aduh!

Pada pagi kejadian, aku ke kelas dengan berjalan laju. Jalan laju ye. Bukan berjalan kaki. Perghh..rajin nya aku. Terapi menguruskan badan. Oleh itu, aku meletakkan kereta di tempat biasa iaitu di tepi blok kediaman. Kawasan tu dah berturap batu kerikil. Sah-sah tak ada siapa nak memotong rumput batu kerikil kat situ. Kawasan memotong rumput pon paling dekat berjarak beberapa puluh meter dari kereta aku tu. Aku rasa pakcik potong rumput tu mesti terpotong TAYAR aku semasa melintas di kawasan tersebut. Terbayang blade yang halus mulus tu menembusi tayar beroda aku. Pening~~

Dup..dup..dup..sebab roomate aku suruh bawak bersabar, tiba-tiba jadi suspen.
..
..
..
..
..


Hah!..terkejut bukan beruk dah ni. Terkejut kucing Rahman dah aku ni. Weh, kucing Rahman serius comel gila tapi harga dia RM3000 la. Tertosok sudah tayar kereta ku. Aku ingat sudah berakhir kejutan untuk aku sendiri. Rupa-rupanya............


Hambik...!! Besor gila.Eh..ter"enterframe" pulak. Terpaksa jadi model untuk menunjukkan saiz sebenar. Aku memang pernah melalui proses tayar pancit kerana tertanam skru di dalam tayar. Tapi ini sangat dasyat. Korang bayangkan kalau kena orang, kalau tak cacat seumur hidup, mesti pergi tak kembali.

Yang buat aku keliru ialah blade pakcik mana yang sebesor blade raksasa ni? Pakcik ni sekuat incredible hulk ke? Mana pakcik berkulit hijau? Tak ada pon...Baru nak mintak autograph.

Setelah mendengar cerita dari bos pakcik pemotong rumput itu, rupanya-rupanya makhluk inilah bersalah memperlakukan sebegitu kepada keretaku.

Jeng..jeng..jeng...















Tak sesuai rupanya aku menjadi model pemotong rumput yang bersalah ini. Sangat tak sesuai..

Muka tak puas hati. Siaplah ko!

Kita sambung cerita k. Pakcik bos tu cakap jarak pesalah* ini sejauh 300 meter dari tempat kejadian. Jauhhhhh........nya. Nut untuk blade dah rosak tapi pekerja dia tak buat servis. Disebabkan pesalah* ini hanya terlanggar batu, nut nya patah dan blade nya terbang. Terbang tu beb. Macam ala-ala piring terbang la kot. Pekerja tersebut telah mencari disekeliling padang tapi masih tak jumpa. Akhirnya orang kanan bos yang jumpa. Di tayar kereta aku!
* pesalah merujuk kepada gambar di atas.

Akhirnya aku dapat tayar percuma. Berdoa supaya tidak merosakkan kondisi kereta mak aku ni.

Sekian berita terkini.


P/S: Terlalu "enterframe" untuk entry ini. Hiii....

2 comments:

Anonymous said...

"Saya tak salah cik. Pesalah sebenar tu namanya Ah Chai! Ah Chai yg cuai cik. AH CHAI YG SALAH!!!!"

*ini adalah jeritan batin enche traktor terbabit

-eToN-

Anonymous said...

"Ah Chai yg salah...bukan saya...percayalah cik"

*bisik enche traktor dalam sedu sedan

Post a Comment