Saturday, March 13, 2010

Aku dan charlie.

Akhirnya aku telah diberak charlie selepas enam tahun menuntut ilmu di sini. Lamanya belajar.Bila nak kerja nih. Charlie jahat. Aku tak pernah mendera charlie. Paling kejam pon aku bunuh charlie guna Ridsect je. Atau kurung charlie dalam salotape. Tak lenyek-lenyek pon. Kalau pon marah sangat dengan aku, janganlah berak di muka. Diulangi MUKA. Bengkak-bengkak dah muka aku ni. Charlie jahat!! Ombak jahat!!

Sedikit maklumat pengenalan untuk charlie ini.
Nama khas serangga kecil tetapi berbahaya ini adalah kumbang rove @ rove beetle. Nama yang sedap. Boleh buat nama band. Nama yang lebih spesifik ialah 'Prederus Rove Beetle'.



Serangga ini kecil sahaja. Saiznya kurang daripada 1cm. Comel kan? Poster dari pusat kesihatan mengatakan toksin yang dikeluarkan oleh serangga kecil tapi kejam di atas ialah 12 kali lebih berbisa dari bisa ular tedung. DUA BELAS dan ULAR TEDUNG ye.
Setelah membelek-belek info di internet, aku jumpa satu blog yang sangat perlu di baca oleh penduduk kawasan yang dibanjiri Charlie ini. Sila klik sekarang. Bukan klik sila tetapi klik sekarang.

Apa yang dapat saya ringkaskan dari blog beliau ialah

  1. Ia mempunyai sayap yang disorokkan di bawah badan.
  2. Apabila ia merasakan dirinya terancam, ia akan menaikkan abdomen nya dan kelihatan seperti kala jengking. Lihat gambar di atas. Ngeri siot.
  3. Di dalam keseluruhan badannya kecuali sayap mengandungi toksin yang paling berbisa yang dipanggil 'pederin'. Bahasa inggerisnya ialah 'the most poisonous animal contact toxin in the world'. Bunyi menakutkan gila kalau dalam bahasa omputih.
  4. Serangga ini tertarik kepada cahaya. Tutup tingkap dan pintu ketika malam menjelma.
  5. Fakta menarik : Orang dahulu jadikan bisa charlie untuk buang ketuat.
* Maklumat lanjut sila susuri blog yang di atas.


Oleh itu, kepada saya dan roomate saya, Sila tutup tingkap di waktu malam. Kalau nak bukak tingkap kerana cuaca yang sangat panas sekarang, sila tutup lampu atau shutdown laptop anda.

Kcederaan saya adalah seperti gambar di bawah. Yang line merah merupakan jejak charlie yang bersalah itu.



Mengapa tidak suka di berak charlie? Kerana ia akan berparut. Berparut? Tidakkkk!!!!!

4 comments:

zizie saref said...

menatang ni la y wat muke ku berparut dl..tp dh ilang dh..

Miss Hanisah Roslan said...

aku sangatlah berhati-hati kalo pergi toilet.tengok2 kena masa tido.ces!

zizie saref said...

hahah...sabo jela

Anonymous said...

ye ke masa tido. tah2 masa mandi kuttt!so, bkn slh xtutup tingkap, okey?

Post a Comment