Wednesday, February 24, 2010

Tajuk karangan "Kawan baik ku"

Hai semua. Karangan hari ini adalah kawan baikku. Sila menikmatinya. Nyum..nyum..

Kawan-kawan baik ku atau bekas kawan-kawan baik ku boleh dikira mengguna sempoa. Tak banyak. Tetapi aku bahagia.

Aku sangat gembira berkawan dengan mereka. Sehingga sampai satu ketika, aku mohon masa untuk berhenti berdetik. Walaupon sekejap. Untuk aku merasai kegembiraan ini dengan sepenuhnya. Walau bagaimanapon, pertemuan memang menjanjikan perpisahan. Hidup masing-masing perlu diteruskan. Setiap nakhoda mempunyai haluan sendiri.

Aku mempunyai kawan baik bermula di sekolah rendah. Aku sangat kecil dan tidak matang. Jarang untuk aku menghargai seorang kawan. Dan aku sangat menyesal. Sampi ke hari ini.

Perjalanan bertukar. Aku ke sekolah menengah. Dari menengah rendah hingga ke menengah tinggi di sekolah yang sama. Kawan-kawan baik aku juga bertambah. Berasal dari setiap pelosok Perak.

Haluan bertukar lagi. Aku ke matrikulasi. Berkawan baik dengan dunia yang lebih besar. Dunia Malaysia yang bukan hanya ada negeri Perak.

Dan haluan masih berubah, aku mengalihkan layar ke universiti. Berlakunya pertambahan bilangan kawan baik ku.

Haluan aku akan terus berubah sehingga aku menutup mata.

Sedaya upaya aku untuk tidak berubah apabila keadaan hidup aku berubah. Dengan harapan kawan-kawan baik aku dari sekolah rendah hingga ke sekarang masih mengenali aku. Untuk mereka tahu, aku tetap Nisa yang dulu. Nisa yang pernah mereka kongsi suka dan duka. Ya..aku sangat mahu mereka berasa selesa seperti satu ketika dahulu.

Sistem pemakaian aku tidak berubah. Cara bercakap tidak berubah. Gila tidak berubah. Emo pon tidak berubah. Aku tak kisah kalau ada orang kata aku membosankan. Aku sendiri memang membosankan. Mengapa perlu marah untuk perkara yang benar. Dan mungkin ada orang kata, bukan semua tu dinilai dalam persahabatan tetapi aku tak kisah. Aku tetap mempunyai cara sendiri.

Kepada kawan-kawan baik saya,
Terima kasih kerana ikhlas dan sabar semasa berkawan dengan saya.
Maafkan saya untuk semua dosa saya kepada kalian.
Saya tau saya tiba-tiba skema. Saya tak pernah bahasakan diri saya dengan korang. Saja buat poyo.

Aku bersyukur Allah kurniakan kalian untuk menemani perjalanan hidup ini. Percayalah aku btol-btol bersyukur.

0 comments:

Post a Comment