Thursday, February 11, 2010

CC and BCC

Aku mula berkenalan dengan internet ialah pada tahun 2001, masa aku Form 4. Sebagai permulaanya ialah aku kenal mana satu ikon internet. Penting tu. Waktu itu pon aku hanya mengenali Window Internet Explorer. Rupa-rupanya banyak lagi 'internet browser' yang wujud. Itu pon aku tau 4 tahun kemudian. Sedihnya menjadi aku.

Terus terang aku  bukanlah seorang yang cepat belajar sesuatu yang baru. Lagi-lagi untuk sesuatu yang dinamakan teknologi. Dua kali sedih untuk aku.

Aktiviti internet pertama yang aku belajar semasa Form 4 ialah chatting di mIRC. Kerajaan kasi buku teks percuma tak nak pulak belajar. Aku buat-buat suka aktiviti tersebut. Tak nak nampak ketinggalan. Padahal aku sangat tak boleh terima ber'chatting' dengan orang yang kita tak kenal. Dah la maklumat-maklumat yang diberikan palsu belaka. Loya-loya jugakla aku menahan perasaan. Akhirnya aku berputus asa dan kembali menjadi aku yang  biasa.

Apabila menerjah alam matrikulasi, semua orang ada Friendster. Wah. Lagi sekali aku tidak boleh ketinggalan. Memerah otak mencari alamat emel yang paling canggih. Dulu orang suka letak nama dan nombor. Aku pon ikut. Senang terikut-ikut rupanya aku. Bangga btol ada Friendster masa tu.

Dari Friendster kepada My Space kepada Tagged kepada My Yearbook dan akhirnya kepada Facebook. Semua laman sesawang sosial aku register. Padahal aku aktif pon bermusim. Kadang-kadang dah jadi macam rumah tinggal je akaun-akaun aku tu.

Sebenarnya aku nak cerita yang hari ini aku dah dapat ilmu baru untuk fail internet aku  ni. Yeay..! Aku dah tau apa itu CC and BCC untuk emel. Aku tau aku memang ketinggalan.

Kepada yang tak tahu, CC ialah 'carbon copy'. Macam resit masa beli pencuci muka kat Billion, salinan resit tu kan cashier amik masa bayar. kan? Kalau tak tahu sila pergi beli pencuci muka sekarang juga.

BCC ialah 'blind carbon copy'. Blind ialah buta atau tidak nampak. Mungkin pekerja Billion lupa nak menulis nama penerima resit tersebut. Peningnya analogi aku.

Sekian.

0 comments:

Post a Comment