Saturday, August 21, 2010

PERNAHKAH ANDA: Masa pada sms lain beno dari masa sebenar?

/* Saya menjadi skema untuk entri ini untuk menjiwai perasaan seorang penyelesai masalah. (Padahal cedok Mr. Google je.) */

PERNAHKAH ANDA mendapat sms di mana masa pada sms itu tidak sama dengan waktu sebenar? Sedangkan masa pada telefon bimbit anda menunjukkan masa yang betul.


Telefon saya dan mak saya mengalami masalah yang sama. Jenama telefon bimbit kami juga sama iaitu Nokia.


Ini adalah cerita saya.


Perkara pertama yang saya buat selepas bangun tidur ialah memeriksa telefon kalau kalau ada misscall dan message.


1 message received.


||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
||  bla..bla..bla..      
||                            
|| Sender:                
|| xxx                     
|| +6019549....      
|| Received:           
|| 07:27:47pm        
|| 2-Aug-2010      
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||


kunun-kunun skrin telefon saya.
Jangan terpedaya. Masa saya terima message nih bukan pada 7.27pm tetapi kena tambah 7 jam baru tahu masa sebenar. Leceh betul kena buat congak matematik masa mamai-mamai bangun tidur. Oleh itu saya bernekad mencari jalan penyelesaian masalah ini.


Dan..


Cara nya senang aja.
  1. Pergi ke Menu --> Settings --> Date and time --> Date and time settings.
  2. Sekiranya tidak boleh tekan, sila baca arahan nombor 3. Jika boleh tekan teruskan ke arahan nombor 5.
  3. Pergi ke Menu --> Settings --> Date and time --> Auto-update of date & time dan pilih off.
  4. Ulang langkah 1.
  5. Pergi bahagian Time zone dan pilih GMT +8 untuk negara Malaysia.
  6. Turun ke bahagian Daylight saving dan pilih +0 hours.
  7. Naik atas sikit ke bahagian Date dan Time. Sila masukkan tarikh hari ini. Semestinya bukan esok atau lusa ye. Untuk masa boleh klik masa tempatan Malaysia. Setelah selesai, pilih save.
  8. Akhirnya, pergi ke Menu --> Settings --> Date and time --> Auto-update of date & time dan pilih on.

Sudah selesai satu masalah. Masa pada sms pasti akan sama dengan masa pada telefon bimbit anda. Sama-sama kita ucapkan terima kasih kepada Mr. Google.

" TERIMA KASIH MISTER GOOGLE!!! "

0 comments:

Post a Comment