Monday, June 13, 2011

Madu dari si lebah (II)

Kalau orang kata aku terdesak nak kurus, memang aku akui. Hari-hari aku mesti meluahkan tentang nak kurus pada kak eton (masa kak eton ada dulu la..aiyak, rindu nak bebel bebel, gosip gosip, sesi meluah perasaan dengan kak eton). Hampir dua tahun permasalahan ini diulang-ulang. Nasib baik kak eton baik orang nya. Kalau tak mungkin mulut aku dah kena jahit. Mulut je macam terdesak, padahal usaha sangat ciput dan separuh jalan sahaja. Sangat menyedihkan.

Usaha nak kurus aku punya lah kedekut. Tak nak beli produk kurus yang mahal-mahal ni. Asyik ulang je nak pergi London Weight Management. Tapi aku sangat kenal diri sendiri. Sedalam-dalam hati aku ini aku tahu aku tak akan pergi sana. Mahal gila. Sah-sah i kedekut dan tak berapa nak kaya.

Ada jugaklah aku beli produk-produk yang tak melebihi RM10 ni. Kedekut pahit. Pertama, teh JioGulan yang tersangat tak sedap untuk melancarkan sistem aliran darah dalam badan. Kedua, fiber kat Cosway untuk melancarkan sistem pencernaan. Tak jalan untuk aku yang tak berapa nak rajin ni. Tak sampai sebulan dah berhabuk. Kadang-kadang aku terlupa pernah membeli produk tersebut dan apabila ternampak ia terperosok dalam almari, hati aku mesti terdetik, "eh, benda apa ni?". Tak ke sedih?

Ciri-ciri teknik kurus idaman aku ada tiga. Satu, nak kurus tapi tak nak berpeluh. Kedua, tak nak tahan makan, nak makan banyak dan sedap sedap. Ketiga, tak nak makan ubat kurus.

Setahun selepas itu, baru aku tahu teknik kurus seperti ciri-ciri di atas adalah tidak wujud sama sekali. Aku kecewa.

Akhirnya aku memilih untuk mengawal kadar pemakanan aku dalam sehari. Aku akan pastikan aku makan nasi sehari sekali sahaja. Dan nasi mestilah sikit. Sangat sikit sampai kadang-kadang lepas makan pon lapar. Tapi sabarlah wahai perut. Sebab aku tak sanggup nak mengorbankan lenguh-lenguh badan akibat berjogging. Biarlah perut aku lapar.

Teknik kurus ini bermula secara serius pada bulan September 2010. Dari September 2010 sampai Mac 2011, turun 2 kilo je. Ulangan DUA SAHAJA. 7 bulan ikat perut tapi DUA SAHAJA yang turun. Memang rasa nak baling je penimbang tu walaupon bukan salah beliau. Nak baling diri sendiri tak larat. Baling atas katil terus tidur pulak nanti. Dilema dilema.

Pada akhir Mac 2011, aku tergerak hati hendak meminum madu campur air setiap pagi tanpa gagal. Rujuk sini. Berat aku yang degil gila semakin menurut kata.

Dengan masih mengekalkan teknik yang lama iaitu mengawal kadar ambilan makanan, masuk bulan Mei, sudah hilang satu kilo. Dan sekarang bulan Jun, hampir sekilo lagi bakal menghilang.

Tiga bulan untuk DUA KILO. Sangat berbaloi berbanding 7 bulan untuk DUA KILO.

Ini kesan madu terbesar pada diri aku selain ia juga melancarkan lagi sistem pencernaan. Punya lah panjang entri, satu kesan je aku bagi. Ces..ces..untuk diri sendiri.

Kesan-kesan lain aku tak kaji lagi. Nanti setelah dikaji, aku akan beritahu secepat mungkin.

Akhirnya berjaya menghabiskan sambungan kedua untuk topik ini setelah berlambak-lambak entri lain yang masih tidak tersambung-sambung.

P/S: Ayat agak tunggang tungging sebab baru bangun dari tidur yang tak berapa nak nyenyak.

0 comments:

Post a Comment