Thursday, April 12, 2012

Gempa lagi.

Srius kali ini sangat kuat rasa nya berbanding dulu. (Entri Gempa Bumi)

Aku buat kerja programming di meja makan 8 kerusi. Meja makan yang jarang-jarang digunakan. Ia hanya digunakan apabila dua perkara berlaku. Satu apabila tetamu datang dan hendak menyorokkan meja makan dapur yang tak berapa nak cun. Kedua apabila Nani sebok memenuhi meja dapur dengan peralatan masak kek beliau.

Bukan fungsi meja itu yang aku hendak kepohkan. Tetapi saiz kaki meja itu. Saiz sebatang kaki meja adalah 10.5cmx10.5cm (lebih kurang) sebab aku baru je lepas ukur pakai pembaris. Gigih.

Meja itu diperbuat dari kayu nyatoh solid. Berat gila. Hari itu nak gerakkan 2inci je pon mengah. Itu pon kena empat orang di setiap kaki. Ko tolak sorang memang kompem tak gerak.

Masa aku tengah bergayut di telefon sambil membelek-belek laptop, tiba-tiba...

Meja yang gagah itu bergoyang sekuat-kuatnya. Aku terkejut kucing. (kucing comel dari beruk)

Srius goyang kuat. Macam dalam movie pulak rasa nya.

Disebabkan dah berpengalaman mengalami perasaan itu, dengan yakin dan tanpa ragu-ragu menjerit kepada mak yang berada di luar rumah.

"Mak...! Gempa bumi"

Sambil berlari masuk bawah meja. Dan sambil menyuruh mak aku masuk meja juga. Tetapi mak ayah aku tak nak dan mereka mengambil keputusan berada di luar rumah. Mungkin buruk rupanya duduk bawah meja. Tetapi Putih juga lah yang menyokong tuan best nya ini. Dia melenggang-lenggang dari luar masuk rumah dan terus join aku bawah meja. Mana la tak sayang putih sangat. Hehe.

Aku selalu tengok cerita jepun, budak-budak di sekolah akan masuk meja kalau ada gempa. Aku pon tiru lah. Tapi baru aku teringat yang diorang akan keluar kelas apabila gempa berhenti. Tapi aku kan suka reka teknik sendiri. Habis gempa terus sambung sambung buat kerja.

Bajet rajin. Heh!

*Gempa telah berlaku di Acheh 8.9 skala Richter pada 11 April 2012 lebih kurang 4.21pm.

2 comments:

Anonymous said...

Ya...lain kali sila pastikan anda lari ke luar ok? Lari keluar lebih cool & macho (putih kurang cool n macho rupanya)...hehe

Hanisah Roslan said...

Kak Eton, Putih haruslah tak macho. Dia nyah. (Kadang-kadang kebenaran itu pahit.)

Post a Comment