Monday, May 10, 2010

Gempa bumi.

/* entry ini telah diubah suai untuk mengelakkan pembaca mengambil dos panadol berlebihan akibat pening yang melampau */
(Comment out ala-ala C++ lagi. Sila jangan jeles)


Hari ini. 10 Mei 2010.
Semalam kepala aku pening. Semalam kepala warga blok satu pening. Semalam kepala warga kampus pening. Semalam kepala satu Penang pening.

Rupa-rupanya gempa bumi telah melanda Indonesia lagi. Utara Sumatera pada jam 1.59 petang berukuran 7.1 SR.

Ini merupakan pengalaman aku kali ketiga. Di bawah merupakan pengalaman-pengalaman aku mengikut aturan. Semua orang pening apabila membaca entry ini. Adakah aku sengaja mengheret semua orang supaya pening bersama-sama?


Pengalaman pertama. 26 Disember 2004.
Pengalaman pertama adalah seperti tiada pengalaman. Ini adalah kerana aku sedang tidur dengan nyenyak nya pada masa kejadian. Bangun daripada tidur terpinga-pinga apabila semua orang cakap ada gempa bumi. Adakah mereka mengigau? Takkan la Malaysia ada gempa bumi. Padahal diri sendiri tidur tak ingat dunia. SANGAT TIDAK INGAT DUNIA.

Sedangkan aku tak tahu yang pada ketika itu penduduk Banda Acheh sedang bertarung nyawa melawan ombak gergasi tsunami. Ibarat tiada lagi hari esok.
Tiba-tiba suasana menjadi pilu. Al-Fatihah untuk mangsa korban tsunami di Banda Acheh Disember 2004.


Pengalaman kedua. Selepas 26 Disember 2004.
Pengalaman gempa bumi kedua ialah pada beberapa minggu atau hari (aku pon tak ingat) selepas tsunami. Masa tu aku di rumah bersama keluarga. Serius pening gila. Aku ingat aku salah makan ke, tengok tv banyak sangat ke. Ayah aku siap ingat penyakit diabetes beliau tiba-tiba mengganas. Tidak ayah. Tidak. Kami semua pening. Perasaan nya seperti kita berada di dalam lif dan ia hendak berhenti. Syaratnya lif tersebut perlu laju. Dan berhenti mengejut. Pening pusing-pusing la kita ni. Hanya untuk lif yang tidak efisen. (Sila abaikan analogi lif aku.)


Pengalaman ketiga.10 Mei 2010. Bersambung dari perenggan pertama.
Dan semalam merupakan pengalaman yang ketiga. Kali ini agak ngeri. Terasa kepala aku bergerak ke kiri dan kanan. Lama.

Berterima kasih dengan pengalaman-pengalaman aku sebelum ini, aku sudah tahu mengawal perasaan cuak diri sendiri. Walaupon lepas tu mengeletar. Aku anggap je aku lapo. Terus makan roti Gardenia cicah Coffee Mix sambil menjeling dinding dan siling bilik. Takut-takut retak. Sempat lagi la nak lari.

Aku bermonolog dengan diri sendiri. "Aku nak bawak lari apa ye? Laptop ke. Sayang kalau tinggal ni. Handfon, purse, tudung, kunci kereta. Apa lagi eh?". Setelah habis dua keping roti, aku pon berhenti membebel dengan diri sendiri.

Dalam masa yang sama, orang lain dah kelam kabut keluar blok. Aku konon-konon nampak kool sebab makan roti. Padahal dalam hati cuak gila.

5 minit kemudian, aku sambung main game. Aku bukan kool. Aku gila.





p/s: Aku bersyukur menjadi rakyat Malaysia yang hanya merasai sedikit kesan dari gempa bumi. Tak boleh bayangkan kesengsaraan rakyat Indonesia yang sentiasa berwaspada dan mesti lagi pening dari aku. Sekian.

p/s 2: Kawan-kawan ku, pening lagi tak? Siap letak tarikh lagi. huhu

3 comments:

Anonymous said...

Peninnye saye baca entry kali ni

zizie saref said...

lawak tol r sa...aku pon penin bce entry ni

Hanisah Roslan said...

Yela-yela. aku tuka ayat dan struktur.hehe

Post a Comment