Sunday, November 7, 2010

P.Ramlee - Bahagian satu.

Aku bukanlah peminat P.Ramlee.

Hanya satu cerita beliau sahaja yang aku boleh tengok dari awal hingga akhir iaitu Tiga Abdul.

Pada mulanya aku tak faham mengapa orang sangat mengagung-agungkan P.Ramlee. Artikel pertama yang aku baca tentang beliau ialah di Mastika. Ia berkenaan percintaan P.Ramlee dan pelakon Mariani yang tidak ke jinjang pelamin kerana Mariani mengorbankan percintaannya untuk Saloma, adik beliau. Artikel itu sangat memberi impak kepada aku untuk mula tidak menyukai P.Ramlee. Mungkin gaya bahasa nya ke, jalan ceritanya ke, ataupon Mariani seperti tak habis-habis mengulangi penyataan yang dia pernah bercinta dengan P.Ramlee. Bagi aku, tidak perlu memperbesar-besarkan apa pengorbanan kita SETIAP MASA, ia seperti tidak ikhlas.
Dan aku menyampah.

Semakin aku menjadi dewasa (aiceh..), peminat P.Ramlee yang aku jumpa semakin bertambah. Dari budak-budak kecil sehingga yang dewasa. Yang tua toksah cakap. Ada seorang kawan aku ni siap boleh hafal dialog dalam semua filem P.Ramlee. Aku kagum.

Pandangan aku terhadap P.Ramlee beransur-ansur berubah apabila aku mendengar ceramah Ustaz Kazim. Ustaz Kazim sentiasa memasukkan ciri-ciri atau cerita-cerita P.Ramlee di dalam ceramah beliau. Beliau sentiasa mengambil perkara-perkara baik P.Ramlee untuk dijadikan contoh tauladan.

Ini perkara yang kita nak dengar apabila kita hanya mengenali seseorang itu selepas beliau meninggal dunia.

Bukan cerita kahwin cerai, kahwin cerai.

Bukan cerita orang hanya membuang beliau.

Bukan hanya cerita P.Ramlee menampung hidupnya dengan menyewa MEJA MAHJUNG!!!!...

Ini penghinaan untuk si mati.

Selepas aku tengok biografi P.Ramlee di siaran History, Astro, aku sangat sedih dengan pemikiran orang-orang di belakang tabir ini. Setiap orang ada salahnya semasa hidup. Tak perlu diceritakan atau membuka aib kepada satu dunia.

Sekiranya aku telah meninggal dunia, aku sememangnya hendak orang mengenali aku kerana perkara yang baik, sumbangan aku kepada masyarakat. Bukannya masalah-masalah rumahtangga aku, masalah-masalah aku dihina, masalah-masalah aku dibuang.

Aku nak orang menyukai aku kerana sumbangan-sumbangan ajaib aku, bukannya diminati kerana kasihan disebabkan jasa tidak dihargai semasa hidup.

Aku juga yakin semua orang yang hidup sekarang menginginkan perkara yang sama.

Dan Mariani juga tidak habis-habis mengulangi pergorbanan beliau terhadap Saloma di dalam biografi tersebut.

Pathetic~~


Dan aku emo. Heh.

Sudahlah lama tak menjengok blog sendiri. Sekali jengok poyo pulak tuh.

Maaf.

0 comments:

Post a Comment