Monday, May 16, 2011

Madu dari si lebah (I)

Apabila mak dan kami adik beradik tak sihat, ayah akan memaksa kami minum sesudu besar madu. Anak-anak ayah sangatlah degil kalau setiap kali disuruh makan makanan berkhasiat ini. Baik  kurma, madu asli, madu habatussauda, madu tualang, dan berbagai-bagai lagi. Dahla degil, dengki nya lagi dasyat. Kalau aku dah tak dapat nak melarikan diri serta terpaksa makan madu, aku akan mengadu kat ayah sambil berkata,

"Ayah, Nani tak minum madu lagi" Sila baca dengan nada sangat kaki mengadu. Aku akan ulang dialog itu sampai ayah bersuara.

"Nani, makan madu." Kalau masih tak berjaya aku akan mengadu lagi.

"Ayah, Nani tak minum lagi." Gila punya dasyat ke'batu api'an aku. Nanti Nani akan berbisik-bisik dengan aku dengan nada tak puas hati.

"Along diamla." Maaf. Aku bukan kaki rasuah. Aku akan tetap mengadu.

"Ayah..ayah." Sambil mengoyangkan tangan ayah yang sedang baca surat khabar. "Nani tak minum lagi."

Akhirnya ayah dan Nani pon mengalah dengan aku yang tak nak kalah kalau mengadu. Nani pon minum madu  dan aku tersengih puas hati.

Kalau watak aku diganti Nani dan watak Nani diganti aku. Skrip dan situasi yang berlaku tetap sama. Masing-masing kuat mengadu. Mungkin sebab ayah sangat rajin melayan. Sangat rajin melayan perkara yang sama diulang berkali-kali. Susah nak cari seseorang yang dapat melayan aku yang suka bercakap dan bertanya perkara yang sama berulang-ulang kali seperti ayah. Aku suka bertanya berulang-ulang kali sebab kadang-kadang jawapan yang diberi tidak memuaskan hati. Bila dah dapat jawapan yang aku rasa kan betol, baru aku senyap. Tiba-tiba lari tajuk. Semula. Semula.

Kalau watak aku diganti Nani dan watak Nani diganti aku. Skrip dan situasi yang berlaku tetap sama. Masing-masing kuat mengadu.

Kenapa susah sangat untuk aku adik beradik memahami yang madu itu sangat banyak khasiat nya. Makanan yang disarankan oleh Allah dan Rasul-Nya.

Degil. Degil sangat.

Satu hari aku terfikir. Kenapa setiap makanan sunnah nabi seperti madu, kurma, air zam-zam, tak ramai yang suka. Ya, termasuk aku. Ada yang kata, "Lidah aku lidah melayu. Susah nak makan makanan arab." Tetapi Islam untuk semua. Bukan untuk orang Arab sahaja. Kalau begitu, untungla jadi orang Arab. Rugilah jadi orang Melayu. Hah..tiba-tiba jadi program Tanyalah Ustazah Nisa pulak.

Pendek cerita. Aku menganggap  perasaan aku tak suka rasa makanan sunnah nabi adalah kerana setan yang bisik. Bisik tak sedap la. Bisik lidah arab la. Bisik lidah Melayu la. Setan kan musuh kita yang nyata. Kenapa nak turut bisikan dia.

Dan akhirnya aku telah menjadi kurang degil. 
Akhirnya pada akhir bulan Mac yang lepas, aku tergerak hati hendak minum segelas air sejuk ditambah sesudu besar madu setiap pagi sebelum apa-apa makanan masuk ke perut. Alhamdulillah.

Oh ya. Selain ayah, Kak Eton pon berbuih-buih (blup..blup..) menyarankan aku memakan madu seperti beliau. Seperti menyiram air ke daun keladi. Aiceh.

Apa kesan air madu diminum setiap pagi pada diri aku?

Jeng..jeng..jeng.

Sila ikuti sambungannya satu hari nanti. Apa yang pasti, ia berita gembira. 

Jumpa lagi.


1 comments:

Anonymous said...

sambungan lagi...

Post a Comment